Skip to content

tussis tanketank

En blogg om bøker og andre narkotikum.

I den mer eller mindre sporadiske og poste-etter-eget-forgodtbefinnende spalten Favoritt på fredag presenterer jeg en av mine litterære yndlinger, forholdsvis ukritisk og i min kjærlighets blindhet. Denne uken har jeg latt meg forføre av Euripides og hans forrykende heltinne/antagonist Medea.

Utgivelsesår: 431 f.Kr.

Sjanger: Tragedie

Hva dreier den seg om? Jason (den ryggløse svikeren!) har funnet seg ny dame, selveste prinsessen av Korint.  Hans kone Medea, som han har to barn med, sitter igjen venneløs og attpåtil i eksil fra sin familie. Nå trues hun med utkastelse av kong Kreon. Men Medea lar seg ikke knekke.  Den samme trollkyndige handlekraften som ble utslagsgivende for Jasons eventyrlige suksess og hans posisjon i Korint, bruker hun nå for fullt idet hun pønsker ut hevnen uten sidestykke.

Tre grunner til å lese den:

  1. Medea er en av disse ryggesløse feelgood-lektyrene av typen The Hunger Games som man gyser seg igjennom med strittende kroppshår mens man lepjer i seg boller og brus.
  2. Den virker skummelt moderne – får Ibsen til å fremstå som direkte koselig (ja, dette er en drøy påstand da jeg ikke har lest alt av Ibsen).
  3. Slutten er til å dø for.

Hold deg unna hvis du ikke deler Euripides’ sympati for moralsk tvetydige heltinner.

Stikkord: , , , , ,