Skip to content

tussis tanketank

En blogg om bøker og andre narkotikum.

Tenkte jeg skulle hive meg på en ganske snedig trend. Hver uke legger Anette ut et nytt tema, med anmodning om å skrive et par ord om dette og linke dem til bokboblen hennes. Denne uken: En bok som skuffet meg.

Ikke noe problem, tenker jeg. Jeg har jo nettopp skrevet om hvor dødelig skuffet jeg ble da det ble slutt på sider i The Mystery of Edwin Drood. Men det teller kanskje ikke, da grunnen til at jeg ble skuffet var at forfatteren gikk hen og døde før den ble fullført.

Jeg må virkelig rote rundt i hukommelsen etter noe som virkelig skuffet meg. Jeg må tydeligvis ha lest mye bra i det siste?

Men så dukker den opp, i all sin skinnende prektighet: Pamela, or Virtue Rewarded av Samuel Richardson. Den utkom i 1740 og handlet, i følge bokcoveret, om en tjenestepike som sliter med en altfor pågående husherre, og hennes kamp for å beholde dyd og anstendighet. Ganske heftige saker for en 250 år gammel roman, tenkte jeg i min naivitet. Og attpåtil skrevet i brevform, noe som vil gi et intimt og verdifullt innblikk i epokens hverdagsliv, hvisket min indre nerd forventningsfullt. Jeg gikk helt sikkert så langt som til å sette de fleste av mine historiske kunnskaper til side, og tenke at det måtte da være noen saftige feministiske undertoner å finne her også. Men så feil kan man ta.

Pamela er en uutholdelig kjedelig roman, som jeg kun fullførte av litteraturhistoriske interesser. Pamela er så forferdelig dydig, så uskylig, så gudsfryktig, at hun opphører å være menneske for min del. Hun blir en type som Richardson (miss?)bruker som brikke i sin didaktiske prekenroman, satt opp mot Husherre Svarteper med det formål å lære unge kvinner at alt ordner seg for snille piker. For …

SPOILERALERT

… etter å ha lidd seg gjennom godt over 500 sider (brevskriver Pamela altså, for ikke å snakke om den stakkars leseren), gjennom verbalt og fysisk missbruk (voldtektsforsøk inkludert), ender de opp med å gifte seg. Fysj! Djevelen i pent tøy har endelig innsett sin synd og er nå snill som et lam. Og herved lever de lykkelige i alle sine dager (for de som mot formodning ikke skulle være fullstendig overmettet etter dette finnes det sågar en oppfølger, Pamela’s Conduct in High Life).

Pamela var en enorm bestselger i sin tid, og den har aldri vært ute av trykkpressen siden. Dette, og den enorme innflytelsen den har hatt innenfor romansjangeren, har gitt den klassikerstatus. Makter Richardson i tillegg å formilde noe vettugt, for eksempel om klassesamfunn og sosiale roller? Det er godt mulig.

Jeg kan om ikke annet si at det var en lykkens dag da jeg hadde fullført den. Mitt indre så omtrent slik ut:

Tags: , , ,

